Wychodząc naprzeciw potrzebom współczesnej placówki edukacyjnej oraz oczekiwaniom uczniów i nauczycieli, Zespół Szkół Gastronomicznych im. Marii Skłodowskiej – Curie w Częstochowie podjął działania zmierzające do podjęcia współpracy międzynarodowej w ramach Unii Europejskiej i ogólnie pojętej współpracy międzynarodowej.
Dążąc do wzmacniania innowacyjności i zwiększania atrakcyjności placówki, szkoła ubiegała się i otrzymała akredytację na lata 2021-2027 w programie:
Erasmus +
w sektorze
Kształcenia i Szkolenia Zawodowe
Celem akcji jest wzmocnienie europejskiego wymiaru
nauczania i uczenia przez:
- promowanie wartości włączania i różnorodności, tolerancji i udziału w życiu demokratycznym
- upowszechnianie wiedzy o wspólnym europejskim dziedzictwie i różnorodności
- wspieranie rozwoju sieci zawodowych w Europie
Akredytacja Erasmus+ oferuje szkole możliwość organizowania praktyk zagranicznych dla uczniów i uczennic ZSG
W projekcie w każdym roku jego trwania będą organizowane 4 tygodniowe praktyki zagraniczne dla 12 uczniów/uczennic dla klas trzecich technikum o kierunkach:
– technik organizacji turystyki,
– technik żywienia i usług gastronomicznych,
– technik hotelarstwa,
– technik usług kelnerskich.
Podczas zagranicznych praktyk uczniowie:
– wzbogacą warsztat organizacji żywienia i usług gastronomicznych o przygotowując i wydając dania typowe dla kraju partnerskiego,
– wzbogacą wiedzę dot. sporządzania potraw i napojów w krajach partnerskich oraz w dziedzinie obsługi gościa ind. i przyjęć okolicznościowych, poznają nowe techniki obsługi gości i zastosują je lokalnie,
– wzbogacą umiejętności przygotowania imprez i usług turystycznych oraz ich rozliczania w kontekście pracy z zagranicznym klientem,
– nabędą umiejętności obsługiwania gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie oraz realizacji usług w recepcji w hotelach kraju partnerskiego.
Akredytacja Erasmus+ oferuje szkole możliwość organizowania zagranicznych kursów i szkoleń dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w ZSG.
W projekcie w każdym roku jego trwania będą organizowane 7 dniowe kursy/szkolenia zagraniczne dla 3 nauczycieli przedmiotów zawodowych związanych z branżą gastronomiczną i turystyczną.
Podczas zagranicznych kursów / szkoleń nauczyciele przedmiotów zawodowych:
– zapoznają się z technologiami oraz urządzeniami i sprzętem stosowanymi w procesach produkcyjnych lub usługach w krajach UE,
– zdobędą nowe doświadczenia zawodowe w gastronomii i turystyce w warunkach międzynarodowych związane z nauczanym zawodem i wykorzystają je w kształceniu uczniów,
– przekażą zdobyte doświadczenie i umiejętności z zagranicznego kursu/szkolenia zawodowego innym nauczycielom do podniesienia jakości kształcenia
zawodowego uczniów,
– wdrożą innowacje pedagogiczne, nowe metody nauczania i materiały dydaktyczne pozyskane na zagranicznych kursach/szkoleniach zawodowych do swojej codziennej pracy z uczniami.
Zagraniczne mobilności zorganizowane dla osób uczących się i kadry pozytywnie wpłyną na poprawę:
- umiejętności językowych:
Wyjazdy na szkolenia jak i działania realizowane w ramach projektu będą promować wśród całej społeczności szkolnej (uczniów i nauczycieli) potrzebę nieustannego kształcenia się i podnoszenia umiejętności językowych szczególnie w zawodach związanych z turystyką i gastronomią.
Mobilności projektowe i przygotowanie językowe je poprzedzające przyczynią się do:
– zachęcenia do nauki nowożytnych języków obcych (języka angielskiego oraz języka kraju praktyk – podstawy),
– doskonalenia kompetencji i kwalifikacji językowych,
– poprawy umiejętności komunikowania się w języku obcym,
– doskonalenia języka obcego branżowego.
- rozwoju kompetencji miękkich:
Udział uczniów i nauczycieli w mobilnościach zagranicznych to rodzaj treningu społecznego, który korzystnie wpłynie na ich rozwój osobisty, odegra kluczową rolą podczas pracy w zespole czy podczas rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Praktyki zagraniczne/staże:
– otworzą uczniów i nauczycieli na inne kultury, zapobiegną zjawisku ksenofobii – udział w nich pozwoli zrozumieć kulturową i religijną różnorodność, wzmocni europejską
tożsamość, tolerancję i otwartość
– uczniowie i nauczyciele będą bardziej otwarci na nowe kontakty międzynarodowe, nowe przeżycia związane z różnorodnością kulturową Europy, wzmocnią relacje interpersonalne
– poznanie nowych przyjaciół
– udział w projekcie przyczyni się do wzmocnienia pewności siebie, radzenia sobie w sytuacjach stresujących nieuniknionych w pracy w branży gastronomicznej i turystycznej.
– wzmocnią kompetencje społeczne uczniów i nauczycieli: praca w grupach, praca ind., komunikatywność,
– rozwiną kreatywność i chęć do samorozwoju
- umiędzynarodowienie placówki:
Nawiązanie współpracy międzynarodowej z innymi krajami i otrzymanie przez uczniów i nauczycieli szansy uczestniczenia w międzynarodowych projektach:
– rozwinie potrzebę organizowania zagranicznych mobilności, które stanowią atrakcyjny element praktycznej nauki zawodu dla uczniów oraz możliwość wprowadzenia elementów
innowacyjnych w praktyczną naukę zawodów w branży gastronomicznej i turystycznej dla nauczycieli
– organizowanie zagranicznych mobilności pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie uczniów na europejskim rynku pracy i nauczycieli w przenoszeniu dobrych praktyk z krajów UE do
placówki
– realizacja tego projektu będzie stanowiła zachętę do podejmowania kolejnych projektów, w które będzie zaangażowane jeszcze szersze grono nauczycieli i uczniów nawiązujących
międzynarodową współpracę z organizacjami, pracodawcami, szkołami zawodowymi, które umożliwią im nabycie nowych umiejętności,
– podniesie umiejętności językowych niezbędne w pracy w branży gastronomicznej i turystyczne
Wszystkie informacje dotyczące projektu będą zamieszczane na
bieżąco na stronie internetowej szkoły w zakładce
ERASMUS +
oraz w gablotach szkolnych.